06-21489000

wat is het keto dieet?

KORT SAMENGEVAT

  • Een ketogeen dieet is een voedingsmethode die zich richt op minimale koolhydraten, gematigde hoeveelheden proteïne en een relatief hoog verbruik van gezonde vetten – de drie sleutels tot het bereiken van voedingsgerelateerde ketose.
  • Het ketogene dieet krijgt langzaam meer grip als een effectieve methode om gewichtsbeheersing te bevorderen, ontstekingen te verminderen en zelfs het risico op kanker te voorkomen.
  • Op deze pagina zal ik je meer vertellen over het ketogeen dieet

Het woord “keto” in een ketogeen dieet komt voort uit het feit dat het het lichaam in staat stelt om kleine brandstofmoleculen te maken die “ketonen” worden genoemd. i Dit is een alternatieve bron van brandstof voor het lichaam, die wordt gebruikt wanneer bloedsuiker (glucose) schaars is.

Ketonen worden geproduceerd als je heel weinig koolhydraten eet (die snel worden afgebroken in de bloedsuikerspiegel) en matige hoeveelheden proteïne. (overtollig eiwit kan ook worden omgezet in bloedsuiker).

De lever produceert ketonen uit vet. Deze ketonen dienen dan als een brandstofbron door het hele lichaam, vooral voor de hersenen.

Je hersenen en het Ketogeen Dieet

Het brein is een orgaan dat elke dag veel energie verbruikt, en het kan niet direct op vet werken. Het kan alleen functioneren op glucose … of ketonen!,i

24/7 Vet verbranden met het Ketogeen Dieet

Met een ketogeen dieet, schakelt je hele lichaam over om zijn brandstoftoevoer vooral uit vet te halen, de hele dag lang. Wanneer het insulinegehalte erg laag wordt, kan de vetverbranding drastisch toenemen.

Het wordt dan makkelijker om toegang te krijgen tot je opgeslagen vetreserves en ze te verbranden.iDit is geweldig als je probeert af te vallen, maar er zijn ook andere, minder voor de hand liggende voordelen, zoals minder honger en een gestage toevoer van energie. Dit kan je helpen alert en gefocust te blijven.i

Keto Dieet en Vasten

Wanneer het lichaam ketonen produceert, komt het in een metabolische toestand met de naam ketose. De snelste manier om er te komen is door te vasten – niets te eten – maar niemand kan voor altijd blijven vasten.iEen keto-dieet daarentegen kan voor onbepaalde tijd worden gevolgd en leidt ook tot ketose. Het heeft veel voordelen van vasten – inclusief gewichtsverlies – zonder te moeten vasten.i

Suiker of vet verbranden

Je lichaam kun je zien als een hybride auto. Het kan op twee verschillende soorten aan brandstof komen:

  • door suikers (koolhydraten) te verbranden of;
  • door (lichaams-)vet te verbranden.

Bedenk wel dat je lichaam geen vet verbrandt zolang het uit suikers kan kiezen. Suikers (koolhydraten) zijn een gemakkelijk bereikbare energiebron voor je lichaam. Zie koolhydraten als het contante geld in je portemonnee. Je kunt er makkelijk bij om het te gebruiken. Vetten zijn voor ons lichaam wat lastiger te bereiken. Vetten kun je zien als je spaargeld die op een geblokkeerde spaarrekening staat. Je moet er wat meer moeite voor doen om het op te kunnen nemen. 

Controversieel

Natuurlijk staan de richtlijnen van het Ketogeen dieet haaks op wat ons de afgelopen 40-50 jaar is verteld. Wanneer je de richtlijnen van een Ketogeen dieet afzet tegenover de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad en Het Voedingscentrum dan is de controverse eromheen heus wel te begrijpen. 

Schijf van Vijf

  • Koolhydraten 60% 60%
  • Eiwitten 25% 25%
  • Vetten 15% 15%

ketogeen dieet

  • Koolhydraten 10% 10%
  • Eiwitten 25% 25%
  • Vetten 65% 65%

Koolhydraten – de belangrijkste beperking

Een ketogeen dieet is dus een voedingsmethode die zich richt op het eten en drinken van een minimale hoeveelheid koolhydraten, gematigde hoeveelheden eiwit en een relatief hoog verbruik van gezond vetten – de drie sleutels tot het bereiken van voedingsgerelateerde ketose. In feite is dit ook wat ik aanbeveel voor de meeste mensen die hun gezondheid willen optimaliseren.

N

Centimeters Slanker

N

Voel je fantastisch

N

heerlijk eten

keto turbo

+ Alles over Keto, Intermittent Fasting en Gezonde voeding

+ Maaltijdplanning en weekmenu’s

+ Supplementen (Must haves for succes)

+ Macro calculator (meten/wegen en progressie)

+ Voedingslijsten

+ Tips ’n Tricks

+ Instructie + installatie handleidingen voeding apps

+ Alles Over Vasten

+ Toegang tot meer dan 100 toprecepten

Wacht Niet Langer. Start Vandaag!